Centrul Risc Minim, ofera sprijin pentru consumatorii de droguri si este unul dintre proiectele Asociatiei Alianţa pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor. În cadrul centrului, echipa de proiect desfăşoară mai multe activităţi, în principal cu consumatorii de droguri injectabile.
Scopul proiectului răspunde nevoii de servicii în ceea ce priveşte reducerea riscurilor legate de consumul de droguri injectabile. Proiectul îşi propune ameliorarea stării de sănătate în rândul CDI din Bucureşti, prin prevenirea şi micşorarea riscurilor asociate consumului de substanţe psihoactive.
Activităţile proiectului:
1. Schimbul de seringi şi distribuirea altor echipamente de injectare
2. Distribuirea materialelor informative
3. Consiliere socială, psihologică şi juridică
4. Referire către servicii medicale, sociale, juridice, şi orice alte servicii ce se adresează CDI.
Începând din lunile iulie – august, echipa s-a înnoit: lucrează tot patru lucrători sociali, dar doi dintre ei sunt noi şi este angajat un asistent social, cu normă întreagă.
Am avut o perioadă de patru luni în care am putut efectua, CDI-lor doritori, teste rapide pentru virusul hepatitei C şi HIV. Majoritatea beneficiarilor au fost interesaţi de aceste testări rapide şi încă mai sunt interesaţi dintre cei care nu şi-au efectuat aceste teste.
Asistentul social face de câte ori este necesar referiri către alte servicii, în special spre CPECA, şi acompaniament spre servicii, dacă beneficiarul doreşte. De obicei în dialogul cu beneficiarii, asistentul social, cât şi lucrătorii sociali pornesc discuţia de la o problemă pe care o simte beneficiarul ca fiind prioritară, deci nu neapărat legată de consumul de substanţe psihoactive. Referirile către alte servicii se fac în funcţie de situaţia beneficiarului, în funcţie de ce doreşte sau are nevoie să facă în legătură cu consumul de heroină. Dialogul cu beneficiarii, în special cel purtat de asistentul social se sprijină pe tehnici frecvent utilizate în lucrul cu consumatorii de droguri, care au la bază interviul motivaţional şi etapele procesului schimbării.
Considerăm importantă relaţia pe care o poate lega oricare din persoanele din echipa de proiect cu beneficiarii. Astfel aceştia renunţă treptat la atitudinea suspicioasă (prezentă mai ales la primul contact) şi încep să aibă încredere în serviciu.